تحلیل معناشناسیک و ریختشناسیک جدلگونههای هجویری
نویسندگان
چکیده مقاله:
جدل از گونههای بیانی قیاس در علم منطق است که به شیوه پرسش و پاسخ بین دو تن به کار میرود. در این جستار ابتدا با توجه به تعریف جدل و نوع مباحثات دیالکتیکی کشفالمحجوب، تعبیر «جدلگونه» که حدودی معنایی و مصداقی مابین مناظره و جدل دارد، برگزیده شد. سپس کل جدلگونهها تحت دو عنوان کلی تحلیل «معناشناسیک» و «ریختشناسیک» مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت. در بخش نخست، از رهگذر محتواشناختی جدلها، مهمترین دغدغههای فکری و عقیدتی صوفیان و عالمان دینی آن دوران به دست آمد و در بخش دوم، کلّ جدلها از نظر شکل و ریخت کلّی توصیف شد و با این توصیف، سه ضلع اصلی مثلث جدلگونهها تبیین شد که عبارت است از: مخاطب، شگرد، شکل؛ این سه عنصر در رابطهای متقابل و متداخل، ساختار و هندسه غالب جدلگونههای هجویری را ترسیم میکند. در این میان از مباحث گفتمانشناختی و جامعهشناختی اثر نیز غافل نبودهایم.
منابع مشابه
تحلیل معناشناسیک و ریخت شناسیک جدل گونه های هجویری
جدل از گونه های بیانی قیاس در علم منطق است که به شیوه پرسش و پاسخ بین دو تن به کار می رود. در این جستار ابتدا با توجه به تعریف جدل و نوع مباحثات دیالکتیکی کشف المحجوب، تعبیر «جدل گونه» که حدودی معنایی و مصداقی مابین مناظره و جدل دارد، برگزیده شد. سپس کل جدل گونه ها تحت دو عنوان کلی تحلیل «معناشناسیک» و «ریخت شناسیک» مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت. در بخش نخست، از رهگذر محتواشناختی جدل ها، مهم تری...
متن کاملکشف المحجوب و هجویری
The first part of this paper is the translation of Nicholson's introduction to Kashf Al- Mahjub. This includes Hojviri's biography and his lost works. Then it discusses Hojviri's great work, "Kashf-Al-Mahjub" in detail, referring to his references such as Al-Lom of Sarräj and Risale-i Qosheyriyyih and to some of his manuscripts as well. About the Exceptional part fourteen of the book, Nicholson...
متن کاملفقر و غنا از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری
فقر وغنا در ادبیات ایران و به خصوص در آثار عرفانی، سابقهای کهن و جایگاهی والا دارد. «فقر» در لغت به معنای درویشی و نداری و «غنا»، نقطه مقابل آن و به معنی توانگری، بینیازی و دولتمندی است.از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری، غنا در معنی توانگری و دولتمندی حقیقی، خاصّ حق است و غنای خاصّ خلق، غنای دل، در معنای توانگری قلب است. توانگری قلب مقامی است که بنده در آن، خود را از همة جهان و جهانیان بی...
متن کامل«یادآوری یک نکته در تصحیحِ کشفالمحجوب هجویری»
کشفالمجوب پس از کتاب شرحِ تعرّف، قدیمترین و در عینِحال نخستین اثر مستقل است که در تصوّف و عرفانِ اسلامی به زبانِ فارسی نگاشته شده است. این اثر بهرغمِ آنکه در حوزۀ مباحثِ عرفان اسلامی، کتابی بهشمار میآید که شرح یا ترجمۀ آثارِ پیش از خود نیست اما در محتوا و مضمون، تأثیرپذیر از منابعِ پیشین بوده است. هجویری در نگارشِ این کتاب، ضمنِ بهرهمندی از افکار و اندیشههای مشایخِ متقدّم یا معاصر، به منابعِ موجود و...
متن کاملبررسی مبانی معرفتشناختی نظریۀ جبر و اختیار در کشفالمحجوب هجویری
در این مقاله آراء معرفتشناختی هجویری در باب جبر و اختیار بررسی میشود و در خلال آن برخی مسائل دیگر که به نحوی با آن در ارتباط هستند، مورد تحلیل قرار میگیرند. از آنجایی که برخی از متصوفه نظیر هجویری به این نتیجه رسیدهاند که برای بر کنار داشتن آثارشان از انحرافات فکری و اجتماعی، تبیین معرفتی آنها ضروری است لذا، تحلیل آرای آشکار و پنهان معرفتی صاحبان چنین آثاری در شناخت موضع معرفتی و مذهب آنه...
متن کاملبررسی« ولایت» در کشف المحجوب هجویری
پس از توحید حضرت حق، مهمترین مسأله تصوف اسلامی، مسأله «ولایت» است. هجویری عارف نامدار قرن پنجم، درباره اهمیت ولایت میگوید: « بدان که قاعده و اساس طریقت ومعرفت جمله بر ولایت و اثبات آن است».( هجویری، 1389: 317).. هجویری در کتاب کشف المحجوب به گونهای همه جانبه و مستوفی، به موضوعاتی از جمله «ولایت» می پردازد. وی ابتدا «ولی» و «ولایت» را در لغت واصطلاح بررسی نموده سپس با استشهاد به سخنان دیگر ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 1
صفحات 19- 58
تاریخ انتشار 2014-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023